OuR JoUrNey~~

Daisypath Anniversary tickers

Monday, April 4, 2011

I'm Back:)


Assalamulaikum..Dah dekat 10 hari xupdate blog.SAYA DAH JADI IBU!Hehe.Alhamdulillah dah selamat melahirkan baby boy named Nadim Raees Bin Abdul Mutalib pada hari ahad lepas pkl 1142 malam.So entry kali ni nak share experience melahirkan Adim sementara daya ingatan masih hebat nih.Sampai bila2 pon InsyaAllah saya xkan lupa.Mcm tu rupanya sakit nak beranak.Kalo tanya time tuh tobat xmau dah.Sakit yarabbi:).Tapi skang dah xleh nak feel sakit aritu mcm mana.Kuasa tuhan la kan.Kalo x mau semua org beranak sekali saja,camana nak meramaikan umat Nabi Muhammad.Kekekeke.

Ceriteranya gini......

Pagi sabtu lepas,around 530 am camtu saya rasa mcm ada kuar air sket dr **tut**.Xbykla,so malas nak ambik tau.Terus tido (baloq kan:P).Lepas subuh pon sambung tido balik.Pkl 10 camtu bangun nak sarapan,iron baju semua sbb arini dah plan nak p kenduri kawen membe sekolah rendah so tgu nak fetch talib kat stesen bas then terus pegi la perancangannya.Tiba2 sekali lagi ada air kuar.This time agak banyak cket compare ngan pagi td.Ty mak ok ke tak.Mak terus marah sbb xgtau awal.Yg kuar tuh air ketuban rupanya.Saya leaking ketuban rupanya tp xsakit.Kalo lambat anak berkemungkinan lemas.Huaarghh takutnya.Ayah terus call misi kat klinik dekat2 rumah soh datang tengok.Dah misi plak datang sekali ngan ambulans.Dia kata kena cepat sbb leaking dr pkl 530 pagi td.Dah naik ambulans terus la dibawa ke Hospital Tuanku Fauziah Kangar.Sia2 sjla check up kat PMC.Siap dah booking doktor lagi.Apa2 sjla yang penting anak selamat.N seb baik jugak Talib dah otw.Sampai terus admit wad n drg cucuk antibiotik nak protect baby.Xinduce lagi,still mengharapkan ada contraction.Sampai ke malam xsakit jugak.So doktor decide induce esok pagi sbb kalo sampai esok xdeliver lagi,ketuban dah leaking more than 24 hrs.Seb baik jugak my BF Dr.Faizah dtg temankan kat wad walaupon dia tgh off time tuhTalib tgu saya sepanjang malam tu,tp kat luarla.Hosp government mana leh masok sesuka hati.Huhu.Malam tu jugak sy menangis srg2 kat katil wad sbb rasa lonely,takut,sy nak husband sy ada kat sebelah,takut ada husband sy kecik hati kat mana2 ngan saya.Mcm2 feeling lagi.Xtau pkl bp tetido sdr2 dah pkl 6 pagi.Sharp 7pg doktor masokan ubat kat **tut**.Baru 1 cm bukaan tp sy rasa air ketuban dah nak kering dah.Dalam pkl 1030 camtu sy dah rasa berdenyut cket kat pinggang.Ubat dah react la kot.Masa melawat pkl 1 camtu sy dah berpeluh2 sakit pinggang.Tapi takla sakit sgt.Husband saya tolong picit2 sket.Pkl 130 camtu doktor check bukaan dah 4cm.Terus kena masok labor room.Menangis lagi masa husband,mak ngan ayah saya cium sy (dah nama pon kuat menangis,harusla semua situasi diiringi air mata..hikss).Lain plak ceritanya dalam labor room.Dari sy masok sampai ke petang langsung x ada contraction (ataupon ada tp sy xsedar.Aduhai anak oii,dalam labor room pon nak main2 lagi).So saya disuntik ubat tido so xla saya melopong sj dalam labor room tuh.Sesekali dgr nurse incharge dalam labor room angkat phone.Talib yg asik call direct ke labor room.Hebat husband saya!:p Saya mmg dah separa lalok dah.Tiba2 sj pkl 930 camtu saya rasa sakit yang amat.Kulit perut mengeras,pinggang mcm nak putus n mcm ada bola besar turun ke pelvic area.Tp sy msh mengerang xpanggil sapa2.Cuba nak menahan dulu.Saya pon xsedar proses tuh ambik berapa lama tp sedar2 sy dah menjerit 'saya nak push!'..doktor terus lari n check bukaan n saya dengar dia jerit 'ok 9 cm,get ready!' N dalam masa yg sama jugak 6 org nurse dah keliling saya.Ada yg tolong tekan pinggang,ada yg lap peluh saya,ada yg soh selawat byk2.Pasukan sorak terhebat sy rasa..Hihi.Sy igtkan bila dah sampai masa nak keluarkan baby senang.Nak teran pon payah wei.Plus sy dah kekurangan tenaga sbb lama sgt dalam LR.Sy pon xtau mcm mana serabainya saya waktu tu yg pasti sepanjang nak keluarkan baby tuh saya asik sebut Allahuakbar ngan igt nak keluarkan benih suami saya.Tiba2 saja baby dah ada atas dada sy tp xmenangis.Baby dah quite lemas.Berlari nurse masokkan baby dalam balang oksigen.Owhhh leganya rasa bila dah tgk baby selamat.Hilang sakit yg kalau time tuh saya pegang pokok balak pon leh tercabut pokok balak tuh.Dah siap episiotmy repair (sakit jugak hokey sampai gigit towel masa tgh jahit kat situ walaupon dah dibius),6 gelas milo nurse suap saya.Haus sungguh lepas bertarung nyawa td.Lepas sejam lebih berehat nurse tolak sy kuar dr LR nak masokkan ke wad.Nampak muka talib,mak ngan ayah terus menangis (menangis lagi:p)..Husband peluk bole tahan lagi.Bila mak cium rasa bersalah sgt kalo ada mak terkecik hati ngan saya selama neh.Sakitnya bersalin tuhan sj yang tau.Lupa,baby terus dimasokkan ke NICU sebb lemas.Masa dia kuar td pon kurang menangis.Esoknya sy discharge,tp bby still kena observe for 3 days.Ada hikmah jugak,sempat sy berehat.Sakit jahit kat bawah tu pon agak memberi tekanan jugak.Huhu.Now baby dah bersama ibu dan ayah kat umah n sehat walafiat.Siap ada perangai manja lagi lepas 5 hari bersama kami:)..Nadim Raees,anak pengikat kasih sayang ibu dan ayah,semoga jadi anak yg soleh dan berjaya dunia akhirat.Amin.


(Footnotes: Ada byk lagi nak cerita..next entry k)

5 comments:

  1. congrats seri ! its a wonderful feeling being a mommy kan ??!!! and aku tau camne sakit nak tumbangkan pokok balak itu ! Hehe

    ReplyDelete
  2. salam...congrates...dah deliver baby dah ekkk...selama ni kiter silent reader jek...hehehe...comel sgt nadim tuh...take care 4 urself k...

    ReplyDelete
  3. erin:thanks.yep so wonderful:)..Pokok balak sgt mudah utk ditumbangkan time tuh:P
    achik aszse: tqvm:)

    ReplyDelete
  4. fuh fuh fuh.... mcm2 experience org ye. ada yg sakit, ada yg tak berapa. ya Allah hai... yg penting, seri dah settle! hak hak! tunggu my turn la plakkkk...

    ReplyDelete
  5. Krose:Sakit beranak tetap sama.Tuhan sj yg tau cuma cara org sakit sj lain.Haaa...heheh.Jgn cuak.Igt tuhan byk2,insya Allah selamat nanti. Berazamla xambik epidural ye,supaya dapat rasa nikmat sakit nak beranak:)

    ReplyDelete